السبت 18 مايو 2024 مـ 11:00 صـ 10 ذو القعدة 1445 هـ
بوابة المواطن المصري

أورتيجا لـ عمرو مصطفى: «احنا مش حرامية والوسط الفني كله بينحت»

أورتيجا وعمرو مصطفى
أورتيجا وعمرو مصطفى

تحدث مطرب المهرجانات أورتيجا، عن أزمة خلافه مع الفنان عمرو مصطفى، بسبب اتهامه لهم بسرقة الألحان ووصف مطربي المهرجانات بالـ"حرامية".

وقال اورتيجا، خلال لقائه مع "رؤيا مصر": "أنا زعلان من عمرو مصطفي جدا بعد تصريحاته الاخيرة عن جميع مطربي المهرجانات، ولابد أن يذكر اسماء بعينها وليس الحديث عننا بشكل عام".

وأضاف اورتيجا: "احنا مش حرامية احنا ناس صناع ونجوم كبار بتطلب مننا كلمات وألحان وتوزيع وبيحققوا من خلالها ملايين المشاهدات".

وتابع: "حاولت أتواصل مع عمرو مصطفى قبل ما اكتب البوست واهاجمه على تصريحاته ولكن معرفتش أوصله، وبوجه له رسالة إن ربنا يكرمك في حياتك وتبقى من احسن الملحنين في العالم ومتتكلمش عن حد وخليك في حالك ورد بشغلك".

وكشف اورتيجا عن رأيه في سرقة الألحان، قائلا: "سرقة تراك الاغنية كامل كوبي بيست هذا يعتبر سرقة، لكن ممكن تستوحى شيء من مزيكا وأنا بسمع كل الثقافات، ومش حابب اذكر اسامي ناس كبار محققين 200 مليون من ألحان مسروقة ومفيش حد في الوسط الفني مبينحتش ومفيش حد حاليا بيبدع".

ووجه أورتيجا، رسالة في نهاية اللقاء للفنانة مي كساب بعد وفاة والدها: "البقاء لله والدها كان راجل محترم وخلوق ورباهم تربية كويسة وان شاء الله في الجنة ونعيمها".