الأحد 19 مايو 2024 مـ 10:22 صـ 11 ذو القعدة 1445 هـ
بوابة المواطن المصري

عمرو أديب عن أزمة السكر: «ليه أي كمية بتنزل السوق بتتبلع ومابيبانلهاش تأثير»

السكر
السكر

قال الإعلامي عمرو أديب، إن توجهه معروف حول أزمة السكر والأسعار الأخيرة،: «ليه أي كمية بتنزل السوق بتتبلع ومابيبانلهاش تأثير.. وما بتكلمش على 50 أو 27 جنيه بتكلم على التوفر ».

عمرو أديب عن أزمة السكر: «ليه أي كمية بتنزل السوق بتتبلع ومابيبانلهاش تأثير»

وتابع خلال تقديم برنامج الحكاية المذاع على قناة «إم بي سي مصر»: «أنا مش من مدرسة الضمير ولا مدرسة بلاش نضر البلد أنا من مدرسة الحقيقة».

وأضاف "أديب" : «أنا مش مع فكرة تقليل السكر في الشاي أو أن السكر مضر بالصحة، ولا مقولة انتوا شعب بتضروا بلدكم.. إحنا عايزين حل للأزمة دي"، مواصلًا: "طوابير السكر والسلع دي مشاهد كانت من 70 سنة في فيلم ثرثرة على النيل».

عمرو أديب عن أزمة السكر: «الحروب مأثرتش في الناس كدة»

وأوضح أديب: «لا تقدر توقف حد بيهرب سكر أو بيخزن سكر أو اللي يبيع السكر بـ50 جنيهًا، لأنه مفيش شرطة سكر في أي بلد، أو تسعيرة جبرية في أي مكان».

وقال: "فشلت تمامًا في فهم موضوع ارتفاع الأسعار خلال الفترة الأخيرة، ولم أجد شماعات عن أسباب الارتفاع في الأسواق"، كما أوضح: "أسعار السلع غير طبيعية، علب اللبن أرقامها غير طبيعية، والزيادة غير طبيعية".

وتابع أديب منتقدًا الارتفاع الأخير للأسعار: "لو فيه حد بيعمل حاجة من تحت لتحت للدولة دي مش هيبقى كدة.. ده الحروب مأثرتش في الناس كدة؟!".