الثلاثاء 21 مايو 2024 مـ 08:23 مـ 13 ذو القعدة 1445 هـ
بوابة المواطن المصري

أحمد العوضي عن الاحتلال الإسرائيلي: «اتهزموا في 73 وبخرطومين ميه»

أحمد العوضي
أحمد العوضي

هاجم الفنان أحمد العوضي الاحتلال الاسرائيلي وذلك من خلال حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: "سنة ٦٧ قعدوا يفركوا كده بردو ودب طاخ هنا وهنا وفتحوا صدرهم بالاونطه.. واتهزموا في ٧٣ بخرطومين ميه كملو فرك والهزيمة جاية".

وكان الفنان أحمد العوضي قد حث متابعيه على مقاطعة المنتجات الغير مصرية التي تدعم الاحتلال الإسرائيلي الذي يشن حاليًا غارات غاشمة على الأشقاء الفلسطينيين في قطاع غزة.

وكتب أحمد العوضي على حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: "حملة المقاطعة لازم نستمر عليها حتى وإن توقف العدوان ... إحنا أكبر قوة شرائية في العالم لازم نتعود أن إحنا مقاطعين لمنتجاتهم ومش عايزنها وعندنا بديل لكل حاجة حتى وإن كان أقل جودة".

وأضاف: "محدش بيموت من غير ماكدونالدز و بيبسي وكنتاكي وووووو … بل بالعكس أكلهم اللي بيجيبلنا الوبا والمرض ده أقل حاجه نقدر ننصر بيها دينا وأخواتنا وأقل حاجة نقدر نحارب بيها العدوان، إن إحنا منكونش سبب في أي جنيه يخشلهم ونعلم أولادنا أن المنتجات دي أصبحت من المحرمات يعني نغرس في أولادنا أن الحاجات دي اجباري أنك تقاطعها مع الوقت مقاطعتنا هتجيبهم الأرض".

واستكمل: "إخواتي أوعى تستهون بالمقاطعة ركعوهم وميكسبش منك جنيه، حملات المقاطعة مستمرة وهتستمر ويارب نفضل مكلمين حتى وإن توقف العدوان".